Întrebări frecvente
Răspuns :
Regia “Apa Canal-Orhei” S.A. oferă mai multe modalităţi prin care consumatorii pot lua legătura cu furnizorul de servicii de apă şi canalizare:
- În scris, atât prin depunerea cererilor/ reclamațiilor la sediul Regiei or. Orhei str. 31 August nr. 67, în anticameră în timpul programului de lucru: luni - vineri între orele 9:00-16:30;
- Prin adresa de e-mail: www.racorhei@gmail.com ;
- Telefonic, prin apel la numerele de telefon: 0235. 2-29-51-Anticamera, 0235. 2-42-89 – Centru de Calcul si Relații cu Publicul în timpul programului de lucru menționat mai sus sau la numărul de telefon al Departamentului Dispecerat 0235 32-5-99 număr care rămâne la dispoziția clienților și după terminarea programului de lucru, pentru transmiterea disfuncționalităților;
- Prin intermediul paginii de facebook a societății, dar și prin formularul de cererilor/ reclamațiilor de pe pagina web a societății, www.racorhei.md.
Răspuns :
Apa Canal-Orhei prestează servicii de distribuire a apei potabile cît și de canalizare pentru urmatoarele categorii de consumatori:
- Operatori economici;
- Instituții publice;
- Utilizatori casnici: persoane fizice sau asociații de proprietari/chiriași;
Pentru încheierea contractului, clientul va depune o cerere tip la sediul Regiei str. 31 August nr. 67, biroul tehnic nr. 12 , la care va anexa copii după documentele specificate în rubrica ”CONSUMATOR”- ”ACTE PENTRU CONTRACTARE”.
Punerea în funcţiune a branşamentului/racordului se va face după încheierea contractului de furnizare/utilizare şi semnarea acestuia între operator şi utilizator, în termenul prevăzut în contract .
Încheierea contractului se face după ieșirea în teren a reprezentantului tehnic pentru verificarea condițiilor de conectare și întocmirea unui aviz de branșare/racordare.
Răspuns :
Pentru încheierea unui contract de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă şi de canalizare este necesară depunerea unor documente în copie la sediul Regie str. 31 August nr. 67.
Condiţiile necesare încheierii contractului sunt:
- imobilul pentru care se solicită furnizarea serviciului de alimentare cu apă şi/sau prestarea serviciului de canalizare trebuie să aibă branşament şi/sau racord propriu;
- în situaţia în care nu există branşament de apă sau racord de canalizare, se va obţine avizul de branșare/racordare;
- persoana care solicită încheierea contractului (direct sau prin procură) trebuie să aibă drept de proprietate sau drept de folosinţă asupra imobilului pentru care se solicită furnizarea serviciului de alimentare cu apă şi/sau prestarea serviciului de canalizare.
Contractul de furnizare/prestare a serviciilor de alimentare cu apă şi/sau de canalizare se încheie, după caz, cu:
- proprietarul imobilului sau împuternicitul acestuia, în cazul imobilelor individuale;
- reprezentantul legal sau împuternicitul acestuia în cazul persoanelor juridice (instituţiilor publice, asociaţii de proprietari, societăţi comerciale etc.);
- asociaţia de proprietari.
Documentele necesare încheierii contractului de furnizare/prestare a serviciului de alimentare cu apă și de canalizare sunt cele menționate în subdiviziunea ”CONSUMATOR”- ”ACTE PENTRU CONTRACTARE”, devizate, pentru toate categoriile de utilizatori.
Contractul de furnizare/ prestare a serviciilor de alimentare cu apă şi/sau de canalizare poate fi modificat numai pentru următoarele situaţii:
- schimbarea adresei de corespondenţă a titularului de contract;
- modificarea datelor de identificare a utilizatorului;
- modificări ale numărului de persoane care locuiesc sau care desfăşoară activităţi în imobil;
- O dată la 5 ani în momentul schimbării sau verificării metrologice a apometrului de măsurare a apei;
Răspuns :
În cazul schimbării utilizatorului, în urma achiziţionării unui imobil, solicitantul trebuie să se adreseze la sediul Regiei str. 31 August nr. 67 cu setul de documente stipulate în subdiviziunea ”CONSUMATOR”- ”ACTE PENTRU CONTRACTARE”, devizate, pentru toate categoriile de utilizatori.
Pentru a identifica corect datele de pe factură le-am enumerat pe cele mai importante în exemplul de mai jos :
- Data limită pentru achitarea facturii- Reprezintă termenul de plată a facturii, consumatorul este obligat achite facture până în data de 25 a fiecărei luni la orice bancă ce primește achitări comunale, oficii poștale sau la casă din sediul Regiei str. 31 August nr.67.
- Adresa de facturare- : Se referă la numele consumatorului și adresa de consum, unde se trimit facturile.
- Numărul de persoane- numărului de persoane care locuiesc sau care desfăşoară activităţi în imobil de pe adresa dată.
4.Numărul contorului- reprezintă numărul contorului după care se citește sau se estimează consumul și se facturează lunar.
- Indici vechi- reprezintă indicii de pe contor din luna trecută citiți sau estimați
6.Indici noi- reprezintă indicii de pe contor citiți sau estimați în luna de consmun pentru a fi refacturată factura pentru luna curentă.
7.Metri cubi facutrati- diferenţa între cele două citiri reprezintă consumul de apă pentru care s-a emis factura respectivă;
8.Calcul în detaliu pentru consumul din luna precedentă- este calculul pentru consumul din lună curentă pentru apă potabilă și/sau canalizare. În cazul în care consumatorul nu prezintă datorii față de Regia Apă-Canal și dispune de serviciul de canalizare primii 4metri cubi se calculează cu plată compensată, restul consumului rămîne la prețul de 16,20 lei.
8.Suma calculată pentru consumul din luna precedentă-în exemplul dat este suma spre achitare pentru 15 metri cubi.
9.Datorie restantă din luna precedentă- este datoria acumulată din consumul din luna precedent și care nu a fost achitată în termenul limită stabilit pe factură.
10.Suma totală spre achitare- reprezintă suma de plată corespunzătoare facturii şi a eventualelor datorii restante (unde este cazul);
- Partea bonului ce rămîne la consumator- Este bonul ce rămîne la consumator în urma achitării, ștampilat și semnat de operatorul ce ia achitarea curentă.
- Media- Reprezintă tipul de citire respectiv: estimat, sau indicat corect.
Luînd în consideraţie volumul mare de lucru şi perioada mică de colectare a datelor, controlorul inspector va citi cu ajutorul programului pînă la 50% din sector iar cealalta parte de sector i se va indica o medie a consumului anterior gospodărieii. Respectiv următoarea lună consumatorului ce i s-a indicat media i se va lua indicaţiile corecte de pe contorul de apă.
Răspuns :
Pentru plata facturilor, Apa Canal-Orhei vă pune la dispoziţie mai multe modalităţi, dintre care dumneavoastră o puteţi alege pe cea mai convenabilă pentru dumneavoastră:
- La caseria de la sediul Regiei Apa Canal-Orhei, str. 31 August 67 cu bonul de consum sau adresa locului de consum;
- Prin intermediul oficiilor poștale Î.S.”Poşta Moldovei”;
- La una din băncile: Victoriabank, MoldovaAgroindbank, Moldincombank, Eximbank, sau Energbank;
- Prin intermediul terminalelor de plată - În cazul dat daca nu dispuneţi de un cont bancar sau card puteţi achita factura de apă prin intermediul terminalelor de plată. Principiul de plată este același. Vă apropiați de terminal — selectați serviciul pe care intenționați să-l achitați, formați pe monitor numărul contractului, apare suma necesară pentru achitare + comisionul și confirmați. Apoi, introduceți banii în secțiunea specială a terminalului și apăsați butonul "Achită". Atât. Trebuie să reţineţi că terminalul nu oferă rest.
- Prin intermediul internet-banking - Dacă dispuneţi de un card pe care sunt transferaţi anumite indemnizaţii , pensii, salariu este necesar să obţineţi acces de la banca de la care dispuneţi de card la internet-banking. După inregistrare intraţi în rubrica „plăţi şi transferuri”. În cîmpul „Regiune” introduceti localitata „Orhei” apoi daţi un click pe „plăţi comunale” – „ Apa-Canal or. Orhei „ . Introduceţi numărul contului de pe factură şi solicitaţi factura. În majoritatea cazurilor, dacă a fost indicată informația corectă, atunci pe ecran apare suma indicată în factură sau apare posibilitatea de a introduce de sine stătător suma necesară. La fel, va fi indicată și suma comisionului. După ce a fost efectuată plata, vi se va propune să imprimați sau să salvați informația referitoare la plată. Mai jos, vă vom prezenta o listă de bănci care primesc plăți online a facturilor de apă.
- Eximbank
- Energbank
- Moldova Agroindbank
- Moldinconbank
- Victoriabank
Răspuns :
Furnizorul de apă potabilă „Regia Apă Canal – Orhei S.A. ” împreună cu operatorul de telefonie mobilă compania Orange şi întreprinderea Contabilizare, au implimentat un nou program de citire şi transmitere a indicilor contorului de apă.
Astfel luînd în consideraţie volumul mare de lucru şi perioada mică de colectare a datelor, la utilizatorii casnici, alţii decât asociaţiile de locatari/proprietari, citirea contoarelor se va efectua odata la două luni. Dacă în luna curentă controlorul inspector a citit veridic consumul utilizatorului ce trece prin contor, respectiv în luna următoare i se va estima un consum format din media perioadei a 3 luni anterioare a gospodariei date. Acest program s-a implimentat pentru a imbunătăți calitățile serviciilor prestate consumatorilor si are următoarele avantaje:
- Consumatorul va asigura acces controlorului la locul de consum o data la două luni.
- Reducerea la minim a greşelilor de citire a contoarelor;
- Micşorarea perioadei de colectare a datelor;
- Vizualizarea indicaţiilor precedente de către controlor;
- Vizualizarea coordonatelor controlorului inspector pe sectorul de lucru, ect.
Factura de consum se emite lunar și necesită a fi achitată în termenul de plată a facturii, în caz contrar, consumatorul în luna următoare nu v-a beneficia de plata compensată.
Prin apă potabilă se înțelege apa destinată consumului uman. Aceasta poate fi:
- orice tip de apă în stare naturală sau după tratare, folosită pentru băut, la prepararea hranei ori pentru alte scopuri casnice, indiferent de originea ei și indiferent dacă este furnizată prin rețea de distribuție, din rezervor sau este distribuită în sticle ori în alte recipiente;
Orașul Orhei este aprovizionat cu apă potabilă din Izvorul Jeloboc, asigurând pe deplin aproximativ a 32.000 mii locuitori . Izvorul Jeloboc este un monument hidrologic amplasat în preajma satului Jeloboc din raionul Orhei. Acesta curge la aproximativ 50 m de malul Răutului, pe un deal stîncos abrupt.
Este izvorul cu cel mai mare debit din Republica Moldova (150 litri/secundă) și unul dintre cele mai puternice izvoare din întreaga Europă. Apa este extrem de curată, cristalină, foarte gustoasă, slab mineralizată, practic nu necesită prelucrare și curățare, ceea ce se datorează adâncimii la care își are originea izvorul. Calitatea apei este monitorizată zilnic de către furnizorul de apă Regia Apă Canal – Orhei a peste 13 parametri fizico-chimici şi bacteriologici unde lunar sunt prelevate peste 17 probe de apă potabilă şi se efectuează peste 183 de analize bacteriologice şi chimice.
Deci cu siguranță putem utiliza apa de la robinet pentru prepararea bucatelor sau consum.Răspuns :
Atunci când constatați un aspect al apei sau un gust diferit față de cel pe care aceasta îl are de obicei, Regia Apă Canal-Orhei Vă recomandă să lăsați apa să curgă câteva secunde. În cazul în care problema persistă, verificați dacă vecinii dumneavoastră au aceeași problemă sau dacă apa nu a fost oprită pentru intervenții în urma unei avarii la numărul de contact: 0235 32-5-99 -Departamentul Dispecerat sau sesizată la adresa de e-mail: office@racorhei.md .
Răspuns :
Contorul este aparatul care inregistrează consumul de apă transmisă consumatorului prin conductă, după care în baza indicaţiilor se facturează lunar.
Conform „Regulamentului cu privire la serviciul public de alimentare cu apă şi canalizare„ utilizatorul este obligat să îl verifice periodic, vizual şi să îl protejeze împotriva îngheţului pe perioada rece a anului, să menţină ordinea în căminul de vizită, să nu depoziteze obiecte grele, să îi asigure controlorului-inspector acces pînă la contor şi să îi ofere vizibilitate.
În cazul în care integritatea contorului este deteriorate sau s-a depistat violarea sigiliilor operatorului,consumatorul este obligat să înştiinţeze operatorul. În cazul în care deteriorarea contorului are loc din vina consumatorului, acesta, neîntîrziat, va suporta cheltuielile de reparare, demontare, verificare metrologică şi remontare a contorului deteriorat sau de înlocuire a lui, precum şi este obligat să achite contravaloarea consumului recalculat de apă şi/sau volumul recalculat de ape uzate. Pentru a se evita ruperea accidentală a sigiliilor de pe contor, acţiune ce poate conduce la costuri suplimentare imputate consumatorului, nu se va permite persoanelor neautorizate să execute lucrări de intervenţie în căminul de branşament.
Conform prevederilor [Art. 26 modificat prin Legea nr. 322 din 30.11.2018, în vigoare din 08.03.2019 ], verificarea metrologică a contoarelor se efectuează la expirarea termenului de verificare metrologică de expertiză, stabilit în lista oficială a mijloacelor de măsurare supuse cotrolului metrologic legal în laboratoarele desemnate de către autoritatea centrală de metrologie. În cazul rezultatelor negative ale verificării metrologice, contorul de apă se înlocuiește sau se repară.
Tipul de contor care urmează a fi instalat se selectează de către operator conform modelelor aprobate și incluse în Registrul de stat al mijloacelor de măsurare al Republicii Moldova, cu indicarea parametrilor și caracteristicilor tehnice ale acestora în condițiile tehnice prevăzute în contractul încheiat între consumator și operator.
Citirea contorului se efectuează de la stânga la dreapta, începând de la primul număr, până la virgule, sau până la capătul din partea dreaptă, astfel utilizatorul trasmițând doar cifrele de culoare neagră de pe cadran. Cele de culoare roșie reprezintă subdiviziuni ale metrului cub și nu se citesc. Este important ca la transmiterea indicilor, consumatorul să cunoască contul de abonat, disponibil pe factură, și să citească cifrele de pe contor cu atenție, pentru o înregistrare corectă.
Pentru a verifica dacă aveţi o pierdere de apă pe reţeaua interioară este necesar să opriţi orice consum de apă (robinete, duşuri, aparate care folosesc apă). După aceasta, verificaţi contorul. Dacă acele contorului se învârt, înseamnă că aveți pierderi ascunse pe rețea. Întrucât pierderea de apă este pe rețeaua interioară, aceasta este înregistrată de contor ca și consum. Astfel tot consumul inregistrat de contorul de branșament este achitat de către consumator. De aceea dacă ati depistat pierderi de apă este necesar să opriți distribuția apei de la robinetul de după contor, din căminul de branșament, iar mai apoi să luați măsuri pentru detectarea defecțiunii și să o înlăturați.
Răspuns :
Lipsa apei la robinet poate fi cauzate de:
- Avarii- sunt lucrări neplanificate de lichidare a scurgerilor pe rețelele operatorului, care conduc la pabuge importante cum ar fi: pierderi de apă pentru operator, și întreruperi de apă pe termenul lichidării scurgerilor pentru consumator. Aceste deconectări nu pot fi anunțate din timp.
- Lucrări planificate – apa se sistează pentru executarea unor lucrări la rețea care nu se pot efectua fără întreruperi. Întreruperea furnizării apei se face cu înştiinţarea prealabilă a utilizatorilor printru-un comunicat de presă pe siteul oficial al Regiei cît și pe pagina oficială de facebook, prin telefon- se anunță agenții economici, pentru ca aceștia să își facă rezerve de apă.
⦁ Neachitarea facturii în termeni conform contractului sau alte datorii – apa poate vi fistată și în cazul în care conssumatorul nu achită facturile pentru apă și nu reacționează la notificările transmise în cazul în care:
- factura nu este achitată mai multe luni consecutiv și consumatorul a acumulat o datorie față de operatorul de furnizare a apei potabile;
- nu sunt achitate alte obligaţii de plată la cererea operatorului pentru prestarea altor servicii precum cele de distribuire a apei;
- utilizatorul deține instalații, care nu respectă condițiile de branșare, utilizare sau consum sau s-a depistat conectare neautorizată;
- La cererea consumatorului – întreruperea furnizării apei de către operator se poate face și la cererea titularului de contract.
Răspuns :
Ştim cu toţii că sistemul de canalizare are rolul de a colecta apele reziduale şi pe cele menajere dintr-o lucuinţă. Vă prezentăm câteva avantaje a unei locuinţe racordate la sistemul de canalizare centralizat:
- Mediul înconjurător este protejat prin eliminarea sistemelor individuale utilizate;
- Oferă confort utilizatorului şi nu duce răspundere de colectarea apelor reziduale;
- Este un serviciu mai econom decât un sistem de canalizare propriu, fiind nevoit consumatorul să achite cel puţin odată la jumate de an pentru vidranjare şi curăţirea acesteia;
- Sistemul de canalizare central practic nu ocupă spaţiu de amplasare şi este amenajat conform condiţiilor tehnice.